حدود یک ماه پیش بود که طرح به اصطلاح صیانت از حقوق کاربران رو خوندم. توی این مدت تعداد بیشتری از متخخصان و صاحب نظرها در مورد این طرح صحبت کردن. از این لینک میتونید طرح رو دانلود کنید و بخونید.

این اولین بار بود که یک خبر جدی و مهم توی حوزه تخصصی خودم رو دنبال کردم و سعی کردم توی دل یک اتفاق واقعی یاد بگیرم، نمونه‌ قانونهای مشابه رو ببینم و نقد کنم. همون موقع یک ویدیو با عنوان ده سوال از طراحان طرح صیانت درست کردم و توی کانال اینستاگرامم منتشر کردم (اینجا می‌تونید ببینید). بعد از چند هفته از اون ویدیو به عنوان یک گام دیگه تصمیم گرفتم متن این سوالات رو توی یک پست بنویسم.

بعضی یا همه این سوالات ممکنه کاملا دقیق و بی نقص نباشه و ایرادهایی داشته باشن که به مرور سعی می‌کنم بهترشون کنم. بعلاوه اینکه به این کار به عنوان تمرین در لحظه بودن توی حوزه تخصصی خودم نگاه می‌کنم و قصدم از مکتوب کردن این نوشته‌ها دقیقتر شدن تحلیلم نسبت به این رویداده.

مقدمه و منابع طراحی سوالات

توی این نوشته ده تا سوال از طراحان و حامیان طرح دارم. برای طراحی این سوالات سعی کردم نظرات موافق و مخالف رو بخونم و بشنوم و در عین حال به صورت کامل طرح رو هم بخونم. مواردی که قبل از طرح این سوالات دیدم و خوندم و شنیدم:

توی این مدت محتواهای دیگه‌ای هم توسط افراد شناخته شده‌ای تولید شده که به مرور سعی می‌کنم در منابع اضافشون کنم و سوالات رو هم بهبود یا افزایش بدم.

ده سوال از طراحان و حامیان

توی این بخش ده سوال رو مطرح می‌کنم که از دل منابع بالا بدست اومده:

۱- چرا تفاوت مسدودسازی (عنوانی که توی طرح بهش اشاره شده) رو با فیلترینگ توضیح نمی‌دید؟ مسدودسازی توی این طرح به این معنی اومده که پهنای باند یک سرویس به نزدیک صفر برسه اما سرویس فیلتر نشده.

۲- چرا توضیح نمی‌دید که اگر یک سرویس خارجی که نمونه داخلی نداره و بعد از ۴ ماه نماینده معرفی نکنه، مسدود نمیشه اما ترافیکش محدود میشه؟ یعنی پهنای باندی که به سرویس داده میشه کاهش پیدا می کنه تا کاربران تجربه بدی از کار با این اپ داشته باشن. توی ماده ۱۷ هر محدودیتی که شورا وضع کنه رو می‌تونید روی پهنای باند یک سرویس خارجی وضع کنید و محدودش کنید. چرا این بند رو به صورت صریح توضیح نمی‌دید و از کنارش رد میشید؟

۳- شما توضیح میدید که این سرویس‌ها به خاطر منافعی که دارن نماینده معرفی می کنن. چرا فراموش کردید که خیلی از این سرویس‌ها همین الآن هم ایران رو به عنوان یک کشور در بخش ثبت نام ندارند؟

۴- در ادامه توضیح می‌دید که اگر مثلا اینستاگرام نماینده معرفی کنه، ما به اون سرویس بانکداری الکترونیک میدیم. چرا توضیح نمیدید که ما تحریمیم و هیچ کشوری نمی‌تونه با ما تبادل مالی داشته باشه؟

۵- چرا این مورد رو توضیح نمی‌دید که اگر به فرض محال اینستاگرام نماینده‌ای معرفی کنه، باید هر مطلبی که شما بهش دستور بدید رو ظرف مدت چند ساعت پاک یا به قول خودتون پالایش کنه. در اون صورت و با این حجم از سانسور اینستاگرام تبدیل به چیزی میشه که ما ازش فراری خواهیم بود.

۶- شما توضیح میدید که مسیر فیلترینگ با این طرح سخت شده. چطور این روند سخت شده؟ اتفاقا به نظر میاد هزینه فیلترینگ کاهش پیدا کرده. قبلا کسی جرئت نمی‌کرد هزینه فیلتر کردن رو بپذیره اما الآن طبق یک روال قانونی فیلترینگ و حتی مسدودسازی انجام میشه و کسی هم لازم نیست هزینه‌ای بپردازه.

۷- شما توضیح میدید که بسیاری از سرویس‌ها خدمت پایه کاربردی نیستن و جزو این قانون نیستن. اگراین قانون و مصوبه جلسه ۳۵ ام شورای عالی فضای مجازی به صورت صریح عنوان شده که خدمتی که کاربر داخلی بالایی داشته باشه خدمت پایه کاربردیه. بنابراین تقریبا هرچیزی که ما میشناسیم خدمت پایه کاربردی هست. چرا ذر این مورد گمراه‌کننده صحبت می‌کنید؟

۸- شما توضیح میدید که با این طرح ماجرای تیک سوم و شنود برای همیشه حل میشه. اتفاقا این مورد جزو نگرانی‌های اصلی ما هست. شنود از طریق سرویس ممکنه کمتر رخ بده اما ما نگران شنود از داخل سرویس نیستیم. چطور به ما تضمین میدین که با نگهداری تمام اطلاعات داخل ایران هیچ شنودی توسط هیچ دستگاهی انجام نشه؟

۹- شما میگید با این طرح خرید و فروش v-p-n قانونی میشه. اما چرا توضیح نمی‌دید که منظورتون از v-p-n چیزی هست که وبسایت‌های تحریم شده از خارج رو باز کنه؟ اتفاقا در این طرح v-p-n ای که سرویس‌های مسدود شده رو باز کنه فروشش جرمه و حبس داره.

۱۰- چرا تمام متخصصان و فعالین حوزه فضای مجازی، فعالین حوزه کسب و کار، کسب و کارهای بزرگ و کوچیک با این طرح مخالف هستن. شما توی طراحی این طرح با چه کسی مشورت کردید؟

امیدوارم این چند مورد بتونه زوایای به نظر من خطرناک این طرح رو روشن‌تر کنه و در نهایت پیشنهاد می‌کنم این کارزار رو هم در مخالفت با این طرح امضا کنید.

پی نوشت: تصویر این نوشته لایسنس رایگان دارد.